Tabung Elektronik

Friday, August 3, 2012

DEJAVU DI KINABALU

Akhirnya tamat jugak drama ni.
Memang 'drama' gila lakonan Tiz. menyampah aku tengok.
Aku malas ah cerita balik sinopsis drama ni. I bet semua tahu.

Cuma nak merumuskan beberapa perkara.


  • Kita, kalau biarkan cinta kita berlalu pergi, memang dia tak akan datang balik. Padan muka Amar kerana melepaskan Nadira begitu saja. I mean, you know, dia tak usaha secara bersungguh untuk pujuk wanita dia. 
  • Rakan rakan, marilah kita lupakan pepatah yang orang cipta: "Kalau kita sayangkan seseorang, lepaskanlah dia. Cinta umpama rama rama. Perlu dilepaskan, andai kata ada jodoh kita ada, ia akan datang hinggap diri kita kembali. (Aku tak cakap semua cerita cinta macam tu. Tapi terimalah kenyataan, cerita novel je lelaki idaman nak pada kita.)
  • I think Bazli is too kind to have Nadira. :( feel bad for him. Haha. Nak suami macam Bazli boleh ke? HAHA. 
  • Kenapa perempuan di sekeliling Bazli macam memerlukan khidmat aku as Psychologist? :P do you gemme?
  • Aku benci lah cerita ni. Terlalu menekankan kehidupan manusia harus (wajib ?) berkiblatkan cinta? Amboi, baik Nadira, Bazli atau Amar semuanya dah gila cinta, sanggup terbengkalaikan kerja atau bisnes semata mata sebab hati dan perasaan. I mean, lagi sekali / cerita ni cerita novel/ sungguh tipu, tahu? 
  • Drama ni hidup kerna ada nya Rozma, kakak si Nadirah. memang annoying. Lepas ketiadaan beliau, drama ni jadi boring sikek. Tu lagi satu makhluk nak bercinta iya iya saja. -__-'
  • Drama melayu ni tak mendidik. That's why aku tak gemar.

Kita yang dah cukup haul ni boleh faham, drama ni sekadar cerita. Tapi adik adik yang masih bersekolah tu? 
Same goes to Kdrama sekalipun. Indodrama. 
Director kena sedar betapa pentingnya mereka boleh membentuk masyarakat. 
Bukan sekadar buat filem untuk juta juta. 

Like Syamsul Yusof, walaupun karya beliau ni karya terbaik atau pengarah terbaik.. Di mata aku, dia tak cukup baik. Malah tak cukup hebat.

I dont think filem rempit rempit ni boleh menginsafkan. Mungkin boleh, tapi pengaruh untuk merempit memang ada. Boleh belajar skill rempit, jadi bohjan bohsia, drift and et cetera lebih luas pengaruhnya.


Lain individu lain penilaiannya. :) 

I have my own thoughts, you as well. You might disagree. 

p/s Rindukan hasil buah tangan Allahyarhamah Yasmin Ahmad. Brilliant. Simple, yet lead to something that is critical thinking. 

Ewah, apa aku carut dalam english ni hahaha

No comments: