Tabung Elektronik

Friday, November 12, 2010

EY, Tolonglah okay!

10 tahun yang lalu..
Result upsr keluar- ouh, tak havoc mana eh. havoc lagi keputusan uols agaknya.

Tengah hari tadi, saya pergi kiosk (koperasi) nak beli air mineral. Yelah,diet2 mana minum air teh ais. Tapi nasi jangan tinggal, sebab anda seolah-olah akan kehilangan salah satu nikmat dunia. HaHaHa. tipulah.

Yang tak sedap didengar:
I heard someone (perempuan) talking to the phone- I'm not stalker but stranger- .
saya bukan sengaja uols. Siapa suruh dia mengamuk secara terang-terangan dengan orang dalam telefon tu.
saja cari pasallah kan nak bagi orang dengar? ellleeh.Puh Leassh ah.

Begini cerita dia. I heard she was pong pang pong pang (babbling) about UPSR punya result,
mungkinlah pasal adik dia. Biasalah,kakak kan monopoli sikit hidup adik2. kira mandur dengan orang bawahan.
Dia marahkan pasal budak tu dapat C untuk pendidikan Islam. cot cet cot cet.bebel lagi.
"Matematik pun macam apa, pendidikan Islam pun dapat c??!!!At least skor la subjek yang satu tu."

okay, 2kali kau tahu aku lalu situ. Everytime aku lalu,apasal kau tak lepas pandang aku?
you want to show me that you are such a kind sista ke?

Takyah,salah orang. marah budak2 macam tu, macam apa jek. Telefon dalam bilik ok what?
terbukak sangat kau nak malukan budak upsr dekat tengah2 alam. ni.

Ini mungkin baru satu. Kita tak pusing Malaysia lagi tengok situasi dekat semua sekolah. For sure banyak lagi kisah.

Tetapi apa yang saya nak tekan dekat sini adalah:
  • Tolong telefon saudara mara dekat dalam bilik ok. Jangan jerit2 pasal result upsr dekat laluan orang ramai. Tak manis lah. kau pakai tudung labuh. kau kena jaga adab lebih sikit.Tahulah ni kolej perempuan whereby mana ada lelaki. So what??
  • kau marah2 budak kecik (kewujudan budak ni takde secara lahiriah, batiniah je -otak) bagai nak rak tu apasal? Ala,lepak ah. Upsr je baru. Too many things in front of him/ her.
  • Eh, kau bagus sangat ke upsr dulu nak marah2 orang macam tu? kalau budak tu tahu kau cakap kuat2 dekat telefon pasal dia, menangis *ouh,I kecik hati* kata bekas calon UPSR tersebut.
  • Jangan lah menghakimi budak kecik yang baru 12tahun tu cenggitu. tak elok weh. Dia baru nak kenal dunia. Let him explore his world step by step. Macam saya dulu.
  • Bukan niat saya nak cakap UPSR tu patut dipandang remeh, tapi ia bukan jalan terakhir untuk berjaya. Sedangkan orang terkandas SPM boleh bangkit, inikan pulak upsr.nak mintak kerja pak Guard pon tak laku. jadi move-on lah.
Kadang2 orang lain suka nak tengok kita perfect, tapi pernah ke 'orang lain' tu sedar dia pon tak perfect jugak.
karang aku tanya sista tu cgpa dia baru tahu. bukan kau dapat 4.00 every sem. Sure punya.
Kalau dah bijak pandai sangat pergi ah fly. Kurang2 kalau ada masalah kewangan kelaurga pun boleh masuk UM- one of the prestigious university taw.

Banyak test lagi nak menilai kebijaksanaan seseorang. tak tertakluk sistem peperiksaan Malaysia.
Sebenarnya saya bosan dengan orang menilai kejayaan, kekayaan seseorang berdasarkan result exam. macamlah nak kahwin nanti kena bawak slip universiti jumpa tok Qadi.
Kita abaikan dulu kisah mertua nak menantu bijak pandai kaya handsome bergaya.
Dunia. *ececeh..poyo gila.Hahaha

p.s/ one more paper to go. I do hate exams, but what can I do huh? Nationality aku: Malaysian =D

No comments: