Tabung Elektronik

Saturday, December 18, 2010

PROFESIONALISME

Saya percaya setiap ketua ada acuan membentuk anak2 buah mereka.
begitu juga saya.
Kita sebagai ketua tak boleh mintak lebih.
tapi, Selalulah memberi lebih.
Kalau kita pun tak boleh memberi lebih, macam mana nak anak2 buah nak beri lebih?
Hidup ni mudah. Cuma kita membuat hidup susah.

Apa, tak betul ke?
Hidup ni, buat observation banyak2 okay.
Bukan nak kumpul buat kutukan.
Buat pengajaran. Tak gituu?

Kes 1:

Saya ketua jabatan. Contohlah. hahaha sorry kalau nampak exaggerate & extravaganza sangat contoh ni. Aku kan poyoo??? =P

eh,sambung2..

Katalah saya perlu conduct event.
1program ni, saya perlu jadi supervisor. Jadi, saya lantik satu insan ni untuk jadi ketua program tu. Makanya, saya telah plan (mesyuarat dll) 3minggu sebelum cuti. event sebenar bertarikh 8minggu kemudian.

nak dijadikan cerita, insan tersebut telah menge'text' saya a week before event berlangsung.
Text tersebut berbunyi begini: "maaf, i can't join this programme this week cause i got walimatul urus...."

Yelah, saya tahu wedding2 ni susah nak tolak alasan sebegini.
Dan saya pula bukan ketua jabatan yang kejam. saudara kau nak kahwin pun aku tak halang.
Tapi ..

SALAH KE? kalau kau bagitahu awal? Salah ke?
dah la payah aku nak contact kau nak tanya update apa2?
tapi takpelah. selalunya orang begini, kerja dia tak perfectlah! Aku jamin.
I'm not saying i'm a very goooooddddddddd leader. Tapi~ too much tapi eh nowadays wawa?

Dey,.kau hebat sangatkah? Tak ponnnn!
Last2 baru sibuk contact guwa. Tak cool langsung. kau ingat ketua jabatan nak handle 1 program je ehh? Tak la sayang...banyak...
Aku bukan kau. Kena conduct 1program je. Kau tahap ciput. Aku tahap ciput babi. lebih dekat babi jelah..Tapi takyah ah samak2. siput je ann??

Leader macam ni kita perlu respect ke ha?
Eventhough kau kira sub ketua jabatan. Ingat tuu. baru pegang jawatan cinonet, dah menggelupur. Kalau pegang ketua jabatan? Gasak kaaauuuu laah.
Happy for not to see you again.Aih? negativenya wawa.

Taklah..Happy to see you again. namun, tolong siapkan telinga nak kena basuh dengan aku ok?

KES 2:

Ni lagi seorang.
Awak nak orang respect awak.
Tapi balik2, awak tak respek orang.
Ni kira ketua jabatan lain.
Masa event aku berlangsung, takde pulak nampak kau?
Masa event kau belum berlangsung lagi, pandai pulak mesej2 suruh turun buat kerja?
Apa ada hal di sudut hati aku nak mengenang orang sebegini.
Please laa..

Tiap kali perjumpaan sedaya upaya cakap 'benda sama'.
Melayuuu; "cakap tak serupa bikin"

Memang kalau boleh taknak ungkit. Tapi apa yang awak buat tu memang bertentangan dengan hukum alam yang awak selalu gembar gemburkan.

Saya kerja memang ikhlas. (Orang kata kalau buat baik jangan cakap. Tapi aku cakap jugak? Kira down to earth la ni??) Apa2 jelaaahh.

Talam muka dua. Kesian talam. Aku rasa, kalau talam ada mulut, mesti dia dah marah2 orang melayu.
Apasal lah samakan talam dengan orang hipokrit?
Manalah aku nak tahu kan?
Sorry eh,talam.

Aku, kalau boleh nak letak nama lain. Tapi, takpelah. Kalau2 ni tak boleh guna dalam Islam.
Melawan taqdir namanya!!

^^^^_______^^^^

p/s:
1. kita memang tak boleh puaskan hati semua orang. kuasa kita limited. hanya Allah yang Maha Berkuasa. (tazkirah kejap.) hahaha

2. Kita memang akan jumpa pelbagai ragam orang dalam proses kematangan kita. Selalunya, apa2 cabaran yang datang sekarang, itulah yang membantu kita membentuk identiti yang kukuh & gagah perkasa. (ni bakal pakar psikologi cakap) -ala..yang comel cun cantik tuh?- rugii tak kenal.

3. Sabar. itu kunci utama. Buat apa2 pun perlu sabar. Sabar itu kan separuh daripada imaan???
*ustazah menyelit lagi* ngahaha..

4. Saya bos yang garang. Aku akan desak2 kau, sampai kau lebam buat kerja. Haruslah kan? Event dah nak sampai, kau tak buat kerja apa2. Manalah haku tak hangin.
(Orang tanya apa maksud *supik pun aku boleh bagitahu maksud dia Sarawak?? Padahal maksud dia plastik.) You'll never like me if you know me as a worker, boss and etc.
But, you will fall in love with me if you know me as your friend. I'll be your bestest buddy and lovely friend to share story with. Insya-Allah.

Serabut tahu jadi ketua ni. Tak mudah. Tapi bukan mustahil. ^____^

#siapa ada tips jadi ketua yang best? *maksud saya bagus la* tak syok sendiri, kerja memang ummphh!#


2 comments:

Unknown said...

suka baca blog ni..warna warni sungguh isinye...

NajwaZin said...

oh my dearie!!! kimah baca kat cni???oh oh..
hehe tQ sudi baca. untuk catatan sendiri je kim =)