Tabung Elektronik

Thursday, February 16, 2012

PATH


Aku nak update pasal kerja. Nak kerja dalam bidang apa eh?
Memang dalam Psikologi, tapi dalam opsyen yang mana..

Considering aku pernah bercita cita jadi doktor masa kecik dulu, aku teruskan niat nak ambil Clinical Psycholgy. Then boleh jadi Clinical Psychologist, dia lebih kurang Psychiatrist (a doctor with degree- medical doctor.) cuma CP macam kami ni tak boleh handle lah dengan drugs ni. Cuma consultation dengan patients sahaja.

2,3 weeks ago, my dad suggested to me that I should go for Industrial and Organizational Psyc.
macam biasa, abah akan cadangkan bidang bidang yang berkenaan dan boleh menjamin masa depan dari segi material sebab bidang ni belum meluas lagi di Malaysia.

Tapi, bila aku baca ni tadi :

"
Before you decide on a career in I-O psychology, there are a few factors you should consider. Do you enjoy research? Are you comfortable with statistics? If not, I-O psychology might not be the best choice for you. Those working in business, government and academic positions often spend considerable time conducting research. If you prefer working one-on-one with people, you might find that clinical or counseling psychology is a better match for you."

Aku rasa aku lebih sesuai dan layak ke bidang klinikal. Sebab aku suka approach yang ni, working one to one with people.

Aku tak boleh stress nak buat research pening pening kepala ni. Ini boleh buat aku tertekan. Hehe

Clinical macam best sebab nanti kerja dekat hospital setting (dah kata dulu pernah nak jadi doctor kan) So, macam tak ada beza pun dengan psychiatrist. :)

Entah, tak tahu nak terang macam mana lagi. Cuma aku suka 1 to 1 approach. It's easier. Nak deal dengan orang one by one. Tak lah macam gedebukkk masalah bertimpa timpa kan.


saya sedang rindu makcik aini :P

Aku tak tahu kenapa rasa macam ini. Tuhan sedang tunjukkan jalan.
Last sem buat presentation tentang Schizo. Sem ni, untuk subjek Abnormal, again group aku kena berlakon pasal Schizo (read: schizophrenia) I like!

p/s: Sedang giat cari idea.

Kalau aku baik, aku sertakan video. :P

1 comment:

rdell@nurlzz said...

Dgree counseling boleh amik master clinical psikologi x?