Tabung Elektronik

Tuesday, May 15, 2012

BUSY LIKE A BEE & TIPS TO BE DEAN'S LIST STUDENTS


Tengah buat sarang nih. Hahaha
Busy like a bee konon -__-'
Lebah bangun lagi awal daripada aku. :P

Tapi betul. Percayalah.
Next week start exam.
Assignment lagi 2 kena submit Rabu ni.

Wordless sangat. Tak payah tunggu Wednesday sangat kalau nak cakap kurang.
Hadap laptop sekarang pun dah tak bercakap dengan orang.



cukup stress tak muka ni?

Tak payah ah risau. Tak stress cam muka ni pun.

Wish my classmates, batch mates, university mates, religionmates, not religion mates and all creatures in this world to be succeed.

Moga berjaya dalam periksa.
Dikurniakan Dean's List, Mumtaz, Jayyid Jiddan atau PaMa's list.

Semoga diberi ketenangan jiwa,
Kesungguhan semangat,
Kekuatan akal dan minda.

Sedikit tips aku mahu kongsi buat adik adik dan teman teman seperjuangan.
Aku dapat ni daripada peserta kajian aku yang bertajuk:

Success factors of Dean's List Students

  1. Dapatkan doa dari ibu bapa. Keberkatan Allah terletak pada keredhaan mereka. :)
  2. Amalkan baca surah Yusuf: 4 (ayat 4) Baca lah makna sekali. So, korang tak membabi buta baca. 
  3. Amalkan Surah Fath: 1 (ayat 1). Tapi kalau rajin, baca lah sampai ayat 4. Sebab ertinya sangat dalam dan tepat. Tapi kalau nak yg pendek, hafal ayat pertama jelah.
  4. Mind Mapping. Apa lagi? Takkan nak hafal 1 buku. Kefahaman itu penting. 
  5. Bantu rakan. Sesibuk mana pun, CUBA bantu. Dengan bantuan korang, mana tahu Tuhan bantu lebih. Sekarang tak nampak. Satu hari nanti. Jangan sombong kalau kawan mohon tunjuk ajar. Anda akan berganda faham dan ingat bila mengajar. (Aku je yang tak ada kesempatan nak ajar sebab kawan tak mintak, mungkin aku kurang pandai)
  6. Solat dhuha. :)

Ada banyak lagi tips, tapi yang aku share ni layak dan tepat untuk musim peperiksaan.

Semoga kejayaan milik para mukmin semua.

We learn the knowledge for the sake of ALLAH.

Semoga aku berjaya jadi Clinical Psychologist. A muslim CP. Aminnn! :)



No comments: