Tabung Elektronik

Saturday, July 7, 2012

THINKING


Anyeong sayur (sayo)~
Jangan marah orang Korea.
Ai saja test. Hihi

Sorry for late updating my blog.
Aku terleka dengan beberapa perkara lagha dan juga mendatangkan pahala :D

Yang lagha itu adalah berkaitan dengan Korea. Aku ada ikut pengajian bahasa Korea secara intensif. Baru saja sebulan. Ada 2 bulan lagi baki.

Free je kelasnya.

Tak percaya?

I am very good LISTENING to Korea and speaking (not really) it.

Ala, siapa percaya memang kesian.
Aku belajar secara tak langsung dari drama drama je.

Duduk rumah, aktiviti berhibernasi dah jatuh perkara wajib dah. Tak ada sunat muakkad mahupun harus.
Lepas tu aktiviti housewife tu pun hampir kepada hukum wajib dah.
Memasak tu bukan lah hampir setiap hari. Tapi memang hari hari pegang dapur gas. Pegang dapur tu dah tentu. Jangan dapur yang pegang aku sudah. Ngeri.

Kemas mengemas tu dah jatuh hukum sunat, nampak tak yang aku ni bukan tangan interior designer atau pemalas sikit? I think lepas kahwin I need find a bibik- special untuk kemas rumah. After kemas kau boleh balik tak boleh tidur rumah aku hahaha.

Itu perancangan sekiranya saya tak bergelar surihani. Err, maksudnya suri rumah :D

Kalau suami kata jadilah SURIHONEY, okay sayang I belai you je lepas balik kerja. Elaun ada sekali kan? Wahaha gatalnya tulis macam ni.


Eh, kenapa panjang pulang tulis pasal kerja rumah ni? Tadi cerita pasal Korea je.

Ok sambung.

Aku belajar Korea bukan tutor datang mai rumah. I just on the movie dekat laptop. Sama ada drama atau reality show, memang tak tinggal.

Kalau buka tv, channel 393 and 391 itu memang wajib aku petik.

Rasa tak macam cool gila bila tengok korea drama berbanding indon? Puteri yang ditukar?

Hish. Tukarlah kau kalau nak. Aku rasa tahun lepas pun tajuk macam ni jugak. Bila entah nak habis. Tak best. Cerita Indon ni asyik2 baby kena tukar masa kecik. Lepastu dapat tahu sebenarnya anak orang kaya.
Why tak pernah rupa-rupanya anak org miskin?

Hidup bukan seindah yang kita nak.

Life is something that must be very challenging. Life yang smooth macam rambut Barbie tak adalah cute bebenor, Bukan?

Ini tak, sikit sikit menangis. Come on lah.

Ewah tetiba aunty emo Hahaha

Tak emo tak emo.

Tapi Korea pun Koya nye pun banyak. So tak payah percaya jugaklah. As an adult (eceh eceh menyampah)  hahahaha

As an adult (I ulang), kita tengok movie bukanlah feng-feeling romantik koya koya sampai saliva berterabur kan. Cuma tengok jalan cerita, scenes of the dramas, their culture. Learning vocabs from them..

achumal? yeke.
wey? kenapa
cincha? yeke.

haha cuba dengar. lepas tu ikut. terasa cute sekali ada pelajaran intensif camni. kan bagus kalau rajin download cerita arab lepas tu praktik cam nih kan.. Hihihihohoho :P

Satu yang ai tabik dengan Koreans, they are so proud to be Koreans.

Aku cakap camni sebab ada Malaysians yang tak bangga dia adalah Malaysians.

Macam aku lah kan. Tulis rojak rojak. Itu dah satu isu.

Tapi kalau Korea, dah lah reti tulis hangul. Ask your friends, ramai mana reti baca dan tulis jawi. kalau tahu pun mesti yang pernah bersekolah agama- inc myself.

Bukan memperkecilkan kawan kawan, tapi I think kerajaan kena tekankan jawi punya pendidikan. Kalau tak, lupuslah seni khat ni.

Ramai mana yang malu bawak bekal pergi sekolah. Korea bangga okay bawak bibimbap lah kejadah semua.

Kalau drama Melayu, papar cerita budu, orang mesti condemn orang Kelantan. Watching movies or dramas are not for being racist tahu? Orang buat cerita suruh kau berfikir. Tapi kau #$%^&* (aku tak mencarut- hilang kata kata je)

Korea, dalam setiap drama, kalau observe betul betul, Kimchi adalah agen yang tak asing pun dalam cerita. Why?

Malay: sorry I cant say specific. Mekap tebal kot?

We dont have our own identity. Macam cerita Shamsul Yusof lah. Kenapa cerita gangster2 je nih? Are all Malaysians gangstah? Ommoo! Aku yang comel ni pun ada ciri gangstah?

I am saying this not because I am not proud with Malaysians lah. Cuma we need to improve je.

So, jangan nak membantah sangat dengan apa aku cakap. Sebab  ni blog aku. Hahaha

p/s: Aku mamai. Need to sleep. Bye ^_^






No comments: