Tabung Elektronik

Saturday, July 28, 2012

I LOVE YOU BOYFIE..


Geli tak tajuk post aku pagi buta ni?
Jangan lah geli. Ughh.

You know what, guys (the boys)..
Once women (the girls) being not lazy, rajin superheroin entering the kitchen..
It means she is in love.

Kau kena tahu tu.
Kau demam, esok kang ada girlfie hantar nasi goreng. Alolo. Sedapnya.
Kau selesema. Jangan risau, malam karang girlfriend datang hantar laksa.
Laksa apa kau nak?
Oh, itu bergantung dia datang dari negeri mana.

Kalau kedah, laksa utara.
Kalau johor, laksa johor.
Kalau sarawak, aku tak pernah dengar sabah ada laksa. (so it should be laksa sarawak lah)
Kalau kelate, laksam.
Kalau awek kau KL, dia bagi spagetti. At least la. Kalau pandai masaklah.

Kalau tak pandai, maybe she will buy you laksa from night market (bajet rendah) or spagetti bolognese pizza huh huh (bajet tinggi sikit).


It's a fact tau. Girls yang ada special BF akan suka masak because (of course you guys) you ols encourage them to cook!

Standardlah. Nak test bakal bini pandai masak tak. Sukahati korang lah.

Itu cerita orang.
Hehe

Cerita aku.
Aku baru je pandai masak cuti 3 bulan ni.

Taklah pandai. Maksudnya tekak aku sendiri boleh telan hasil masakan aku.

Mana taknya!
Kalau weekdays, boleh mati kebulur kalau tak masak.

No one can depend on.
My mom is not a full time housewife.
She is a techer.
Hari hari balik pun dah lewat petang. Seriously lewat. Berbanding mak orang lain lah kot.

Kot.

She is back around 6pm. Awal pun 5pm. Nak lebih pelik dan tertanya tanya bila dia dah muncul 430pm.

Which is very very rare.

Memandangkan aku bercuti dengan adik, dan abang. Ada 3 mulut yang perlu disuap. Ewah. Cam burung pulak. :D

Selalunya aku masak SEKALI sehari. Dah semua bangun tengahari. Lame lah duduk KL.
Rasa nak jadi babysitter je. Baru aku rasa masa aku terisi dan lebih bertanggungjawab. -__-

Ada baby aku tak lah berhibernasi macam berhibur dah.

Dah alang alang masak tengahari, lauk tu akan diulang sampai malam. Panaskan.

Menu yang berulang lah boleh dikatakan begitu.

Sebab aku tak lah terror masak sangat. Markah terror makan adalah lebih tinggi berbanding terror masak masak :P

The dishes: Anything can do (ayam ikan udang sotong)

buat sambal.

Rotate.
Hari ni udang sambal.
Esok sotong sambal. Hahaha
Ikan sambal pulak.
Sotong kuah hitam. 
Ikan goreng.
Ayam goreng rangup.
Sotong goreng tepung, favourite favourite.
Ayam kicap.
Tak cukup ayam, udang kicap pulak. Hahaha

MENGKUBIS.

These 2 weeks around, hari hari makan kobis tahu tak. Alkisahnya my mom went to Cameron. Ada kerjaan sedikit. Dibelinya 3 bunga kobis. Bukan 3 helai daun. Seriously 3 bulatan kobis tu. -__-

Sebagai tukang masak rasmi, I terpegun tersenyum tak payah ar wey cakap pape. Masak jelah! Hahaha

Dah lepastu, aku buat lah sayur goreng. Aku terrar goreng sayur.
Sayur memang aku goreng tiram je. Kalau malas sangat, campak kan aje kiub ayam maggi.
Pergh asal sedap sangat ni// Puasa, istighfar. istighfar.


Itu cerita lauk lauk. 


Oh yes, masa balik kelantan tengok atuk hari tu sempat jugaklah memasak. Tapi masakan saya yang berusia sebulan ni manakan mampu mengalahkan masakan nenek yang err mungkin sudah 60-70 tahun (?)


Kita surrender. Goreng mee sajelah. My 2nd time cook fried mee to tok ayah. :)


Pagi tu before nak goreng mee, telah menghantar sistem pesanan ringkas pada umi. Mintak resepi. 
Tak dibalas sampai sudah. Aku punnnn.


Ilmu campak campak aku jangan dibuat main. Dia datang, zas zas zas. Eh, siap dah? 


Adik said sedap. 
Boleh lah tu. 
Habis. Thank you :)


Dan asal usul aku ni reti masak (sedikit sedikit) sebab perlu hidup berdikari.
Mengenang kembali hidup masa lepas matrik dan beberapa tahun lepas, mak saya pulang dalam keadaan lapar. But this daughter didnt cook anything. Aku suka berlapar daripada masak.

Pathetic. Tahu makan. Tak nak masak.

After few times in few years memujuk diri untuk memasak, now my mom jarang ( tak ada) balik lapar lapar.

I tak boleh tunggu I kahwin untuk pandai masak.
I tak boleh tunggu I ada boyfie untuk mahir pegang kuali.
I tak boleh tunggu I dipinang dirisik untuk jadi chef.

Mungkin ada lelaki yang boleh consider seorang perempuan yang tak boleh masak untuk dijadikan suri..
Its okay. I akan tinggalkan peluang tu untuk perempuan lain.

To be frank, masakan Kelantan tak conquer habis.
Yang masak (menus) dekat atas tu, I didnt learn OFFICIALLY from my mom or sisters. Tapi cuba dan cuba.

First trial memang tak selalunya menjadi. Mungkin jadi, tapi 2nd and 3rd trial belum tentu.
Masa matriks dulu teringat kena masak untuk adik yang tengah sekolah lagi masa tu. I have to cook.

I HAVE TO.

My young sis ni ada gastrik. Kalau tak masak, habislah!

Nak suruh dia goreng telur memang tak. She was unable to handle the kitchen at that time.

My dad strict sangat dulu. Tak kasi anak amak pegang dapur time kecik kecik. Sayang anak katanya.
Kalau lapar suruh the elder sibs masakkan. If they are not at home, makan roti.

That's why aku liat pegang senjata dapur. I wasnt used to cook. Eeee. Siang siang ikan ayam? Please!

Potong bawang.. Hiris ulam (?)

My dad taknak bagi permission. Kalau buat nasi kerabu kan ada ulam?

Aku rajin nak potong, tapi my dad tak suka hasil tangan budak yang hodoh.  (bukan anak dia hodoh, kena faham nih haha)

He is cerewet eh.

Dah form 4 masuk asrama pulakkk. Memang bertambah berat punggung ke dapur.


Apa apa pun, memasak ni bukan memerlukan kePAKARan. Cuma keRAJINan. 

If you rajin and ada sedikit confidence, your dishes will be great and delicious yummeh! :D

Then kemahiran akan datang lepas kerajinan. Hehehe

Just sharing. Jangan tunggu kahwin baru nak masak.

p/s: Serve your parents with your cooking skill dulu. Baru husband. Dua dua pahala.


No comments: